zondag 19 december 2010

De tiende blogdag

Ik heb net een fantastisch boek uitgelezen: Mala gente que camina van Benjamín Prado. Een echte aanrader, maar enkel voor wie van jullie Spaans kan lezen want heb net even gezocht en denk niet dat het vertaald is. Het boek was verplichte lectuur voor 'Historia de España desde 1939' en dat duidt meteen op mijn belangrijkste bezigheid op dit moment: lezen voor school. Ik zeg wel belangrijkste, maar natuurlijk wordt ze afgewisseld met andere activiteiten zoals kerstshopping gisteren en een tof feestje 's avonds. Het is tenslotte nog geen blok. Die bestaat hier trouwens überhaupt niet: vanaf woensdag heb ik kerstvakantie – dan vertrek ik ook naar huis – maar van 10 tot en met 21 januari is er weer les en mijn eerste examen volgt dan op 26 januari. Examens lijken mij hier voor sommige vakken ook wat 'relatiever', waarmee ik bedoel veel lezen, maar minder echt blokken. Voor Cultura Maya en Cultura Inca zal dat echter niet het geval zijn. Slecht gekozen vakken, maar ja dat wist ik eind september nog niet...

Ondertussen hoor en zie ik op het internet heel wat over overvloedige sneeuwval in België. Een heel contrast met hier: vorig weekend in Valencia picknick in t-shirt. Temperaturen veranderen hier trouwens veel sneller, want door de week was dan weer blauwe hemel maar zeer koud en nu is het grijs, maar niet koud. Nu terug naar Valencia, want ook de rest van mijn bezoek daaraan was positief. Met Jolien heel haar stad afgewandeld en gefietst – wat een zalig verschil met het totaal 'ondoorfietsbare' Madrid – de zee gezien, een toren beklommen en (overwegend Vlaamse) feestjes gevierd. Valencia is echt een zeer aangename en mooie stad, weer een aanrader voor wie zich de Spaanse cultuur wat eigen wil maken. En dat ga ik nu ook doen met de Madrileense geschiedenis: terug naar de boeken. Tot zeer binnenkort en in levende lijve!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten