dinsdag 12 oktober 2010

Eindelijk

Hier mijn bericht van zaterdag 09/10/2010. Ik kon van dan tot nu niet posten...

Mijn eerste volledige lesweek zit er intussen op. Ik moet trouwens een weekje wachten vooraleer ik er nog zo eentje mag meemaken, want dit weekend wordt verlengd tot dinsdag. Alles valt ondertussen goed in z'n plooi: ik heb al m'n vakken gekozen – 22 uur les per week – en m'n programmavoorstel opgestuurd naar Leuven. Nu dus hopen dat het goedgekeurd wordt zodat m'n 'matricula' hier in orde komt en ik eindelijk een studentenkaart krijg die mij toegang zal geven tot de universiteitsbibliotheken en andere diensten. Ja, alles gaat hier een beetje trager.

Dat is trouwens ook het geval met mijn plafond. Ik had jullie beloofd dat het verhaal vervolgd zou worden, wel er is niets meer gebeurd. De huisbazin heeft overigens de twee voorbije dagen nog niet op mijn mails geantwoord. Ik zou haar eens moeten bellen... Feit is dat het allemaal niet zo'n probleem vormt, vermits hier tot 15 oktober een kamer vrij is, die ik dus nu heb ingepalmd. Even verhuisd binnen hetzelfde appartement :).

Wat wel zeer goed in orde komt zijn de feestjes hier. Maandag en dinsdag ben ik 's avonds thuisgebleven omdat de Maya's mij aan mijn boeken kluisterden, maar vanaf woensdag was er meer tijd voor ontspanning. Die avond eten in de 100 Montaditos: een 'cerveceria'-tapasbar waar alles op woensdag 1 euro kost :). Donderdag met Nina vijf minuten naar een Erasmusfeestje om een gratis drankje te innen en daarna geleid door een propper gaan schuilen voor de regen in een bar met gratis sangria. Het opstaan de volgende ochtend om acht uur voor de les was hard. Toch gisterenavond ook niet thuisgebleven: er was een ongelooflijk grote 'botellon' in de 'ciudad universitaria' om het academiejaar in te luiden. We waren daar zowat de enige Erasmussers, maar des te beter, want we hebben kennis gemaakt met leuke Spanjaarden (en een Brusselaar met Spaanse roots!). Met een van die leuke Spanjaarden zijn we nog naar het centrum getrokken waar de verjaardag van een vriend gevierd werd. Het is ongelofelijk hoeveel feestjes hier gewoon op straat doorgaan en hoe vreemd ze het hier vinden als je 'al' om 5 uur 's ochtends naar huis vertrekt.

Als gevolg van dat alles en van de regen – denk nu niet dat het hier steeds regent, het is nog maar de vierde dag in de hele maand die ik hier al heb doorgebracht, maar steeds het moment waarop ik jullie schrijf – heb ik er vandaag een zeer rustig dagje van gemaakt: een boekje over 'El Franquismo' gelezen, de was gedaan en gekuist. Zelfs in dat laatste kan je een cultuurverschil opmerken :). Men gebruikt hier geen dweilen maar zwabbers en geen stofzuigers maar borstels of swiffers (vaststelling op basis van eigen ondervinden en navraag bij andere studenten).

Ziezo, ik ben weer uitgeschreven voor vandaag. Denk dat ik maar eens een stapje buiten ga zetten of mij richting het – gratis – Prado begeef. Tot de volgende!

1 opmerking:

  1. Heel toevallig, ik was iets aan het opzoeken over de montaditos, kwam ik uit op je blog! Ikzelf ben ook van Belgiƫ en leef voor enkele maanden ook in Madrid als student (jammer genoeg niet als erasmus maar een stage voor de thesis). Moest je ooit tijd hebben en zin voor nog eens Nederlands te spreken, laat maar weten!

    Groeten, Dirk !

    (meyssendirk@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen